Zendingen en retourzendingen

Verzending van uw pakket

Pakketten worden over het algemeen binnen 1 dag na betaling verzonden via BPost. Neem contact met ons op voordat u deze bezorgwijze kiest. Welke verzending u ook kiest, u krijgt van ons een trackingnummer waarmee u uw pakket online kunt volgen.

Verzendkosten zijn inclusief behandeling, verpakking en frankering. Behandelingskosten zijn vaste bedragen, terwijl vervoerskosten afhankelijk zijn van het totaalgewicht. We raden u aan uw artikelen onder te brengen in één bestelling. We kunnen twee apart geplaatste bestellingen niet samenvoegen, voor elke bestelling zullen dus verzendkosten in rekening worden gebracht. Uw pakket wordt op eigen risico verzonden, maar er wordt bijzondere zorg besteed aan breekbare voorwerpen.

Onze dozen zijn groot genoeg om uw artikelen goed beschermd te kunnen verzenden.

Retourzendingen

Als een product dat u in de EU heeft gekocht, afwijkt van de beschrijving of niet goed werkt, moet de verkoper het gratis herstellen of vervangen, of u uw geld teruggeven.

U heeft het recht om binnen 14 dagen alsnog af te zien van online-aankopen en van andere aankopen die u niet in een winkel gedaan heeft (bijv. telefonisch of aan de deur). U hoeft daar geen reden voor op te geven.

14 dagen bedenktijd voor aankopen buiten winkels (online, per telefoon of postorder)

In de EU heeft u het recht om binnen 14 dagen dergelijke aankopen terug te sturen en uw geld terug te krijgen. U hoeft daarvoor geen reden te geven, u mag zich gewoon bedenken.

De 14 dagen bedenktijd gelden niet voor:

  • vervoerbewijzen voor vliegtuig en trein, concerttickets, hotelboekingen, autohuurreserveringen en catering voor specifieke data
  • bederfelijke producten en dranken die regelmatig bij u bezorgd worden, bijvoorbeeld door een melkboer
  • speciaal gefabriceerde of gepersonaliseerde producten, bijvoorbeeld een maatpak
  • verzegelde computersoftware, audio-cd's of films, zoals dvd's, waarvan u na ontvangst de verzegeling verbroken heeft
  • online digitale inhoud, zodra u bent begonnen met downloaden of streamen
  • goederen die u heeft gekocht van een particulier en niet van een bedrijf
  • dringende reparaties, als u bijvoorbeeld een loodgieter belt om een lekkende douche te herstellen, mag u de werkzaamheden niet meer annuleren nadat u een prijs overeengekomen bent

Als u iets koopt in een winkel, heeft u alleen het recht het artikel terug te brengen (om het te ruilen of uw geld terug te krijgen) als er iets mis mee is. Veel winkels geven u echter vrijwillig de kans om iets binnen een bepaalde periode terug te brengen. Dit kunt u navragen wanneer u iets koopt.

Voorbeeld: denk na voordat u wat koopt

Jane heeft online een ticket voor een concert van U2 gekocht. De dag nadien bedenkt ze dat ze op de dag van het concert in het buitenland is en probeert ze haar ticket te annuleren. Maar dat lukt niet.

Een aankoop annuleren

De bedenktijd verloopt na 14 dagen, gerekend vanaf de dag waarop u uw producten ontvangen heeft, of, als het om diensten gaat, vanaf de dag waarop u het contract gesloten heeft. Als de bedenktijd verstrijkt op een niet-werkdag, wordt hij verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

U kunt van de aankoop afzien door de verkoper daarvan op de hoogte te brengen. Het is niet voldoende om de producten alleen maar terug te sturen. De verkoper moet u een zogenaamd modelformulier voor herroeping aanbieden, dat u kunt gebruiken als u de aankoop wilt annuleren.

U moet de producten ongebruikt terugsturen binnen 14 dagen nadat u de verkoper op de hoogte heeft gebracht.

U kunt mag de producten ook terugsturen en daar een schriftelijke verklaring bij doen, of door tegelijkertijd een fax of e-mail te sturen.

De verkoper moet u binnen 14 dagen na ontvangst van uw herroepingsformulier of schriftelijke verklaring uw geld teruggeven. Maar als de verkoper de producten niet ontvangen heeft of als u niet kunt aantonen dat u de producten heeft teruggestuurd, kan de terugbetaling langer op zich laten wachten.

Ook de verzendkosten die u aanvankelijk heeft betaald, moeten u worden terugbetaald. Maar als u om speciale verzending gevraagd had, zoals extra snelle levering, draait u zelf op voor de extra kosten daarvan.

De verkoper moet u laten weten dat u de kosten van het terugsturen van de goederen zelf moet betalen. Indien hij dat niet doet, moet hij de kosten dragen. U hoeft geen extra kosten te betalen als u daar niet over bent geïnformeerd.

Voor grote, zware goederen (zoals huishoudelijke apparaten), moet de handelaar u ten minste een schatting geven van de kosten van het terugsturen.

Grote, zware goederen die u heeft gekocht van een verkoper aan huis en die rechtstreeks aan u zijn geleverd, moeten echter altijd door de verkoper op zijn kosten bij u thuis worden opgehaald.